Terug

0 Eet een verscheidenheid aan groenten voor een gezondere jij

Jouw stem was:
5.00 van de 7 stemmen

Kies groenten en fruit

De voedingsrichtlijnen die veel diëtisten meestal aanhouden, bevelen aan om elke dag tussen de vijf en negen porties fruit en groenten te eten.  Als je dat getal voor het eerst hoort, lijkt het misschien veel, maar het is eigenlijk veel gemakkelijker dan je denkt om zoveel porties fruit en groenten in je dagelijkse dieet te passen.  Om te beginnen liggen de schappen van de supermarkt vol met verse groenten en fruit.  Bovendien behoren groenten en fruit tot de goedkoopste en meest voedingsrijke voedingsmiddelen in de supermarkt.  Met al deze groenten en fruit om uit te kiezen is het heel gemakkelijk om deze voedzame, heerlijke voedingsmiddelen deel te laten uitmaken van uw dagelijkse maaltijden en snacks.

Als je bedenkt hoeveel een portie echt is, is het eigenlijk heel gemakkelijk om vijf tot negen porties fruit en groenten per dag binnen te krijgen.  De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid komt bijvoorbeeld neer op twee kopjes fruit en tweeënhalf kopje groenten per dag.  Als je bedenkt hoeveel fruit en groenten er beschikbaar zijn, en hoe laag de prijzen meestal zijn, is het gemakkelijk te zien hoe gemakkelijk het is om dit dagelijkse doel te bereiken.

Een goede manier om elke dag de nodige voedingsstoffen uit groenten en fruit te halen, is optimaal gebruik te maken van de verscheidenheid van deze voedingsmiddelen.  Elke dag hetzelfde eten gaat al snel vervelen, dus waarom niet kiezen voor een verscheidenheid aan groenten en fruit, in elke kleur van de regenboog en in elke denkbare vorm, grootte en textuur, om jezelf elke dag een gevarieerde voeding te geven.

Als je fruit en groenten koopt, is het belangrijk om verschillende kleuren te kiezen.  Dit is om meer dan louter artistieke redenen.  Verschillende kleuren fruit en groenten hebben verschillende soorten voedingsstoffen, en door een verscheidenheid aan kleuren te kiezen krijg je alle vitaminen en mineralen binnen die je elke dag nodig hebt.

Het vinden van nieuwe recepten is een andere goede manier om ervoor te zorgen dat je elke dag die vijf tot negen porties fruit en groenten binnenkrijgt.  Iedereen probeert graag nieuwe recepten uit, en deze nieuwe recepten kunnen net de stimulans zijn die je nodig hebt om al die groenten en fruit te eten.

Nieuwe recepten kunnen je ook de belangrijke kans bieden om fruit en groenten uit te proberen die je nog nooit hebt geprobeerd.  Iedereen heeft bijvoorbeeld wel eens sinaasappels gegeten, maar heb je wel eens kiwi's of mango's geprobeerd?  Of spinazie of boerenkool?  Nieuwe dingen proberen is een geweldige manier om nieuwe favorieten te vinden en tegelijkertijd de beste voeding binnen te krijgen.

Veel mensen denken ten onrechte dat ze niet elke dag vijf tot negen porties fruit en groenten hoeven te eten als ze maar een vitaminesupplement nemen.  Niets is minder waar.  Fruit en groenten bevatten namelijk veel meer dan de micronutriënten die door de wetenschap zijn geïdentificeerd en in vitaminepillen worden gesynthetiseerd.  Hoewel deze micronutriënten, zoals vitamine C, vitamine A en vitamine E belangrijk zijn voor een goede gezondheid, zijn dat ook de honderden andere elementen die in gezonde voedingsmiddelen zoals groenten en fruit zitten.  Deze elementen zijn niet verkrijgbaar in een pil, ze moeten worden ingenomen via een gezonde, evenwichtige voeding die veel groenten en fruit bevat.

Bovendien zijn groenten en fruit veel goedkoper dan vitaminepillen.  Groenten en fruit zijn zeer goedkoop, vooral wanneer ze in het seizoen worden gekocht en lokaal worden geteeld.  Op de lange termijn is de voeding die je nodig hebt uit je eten veel goedkoper en veel beter voor je dan elke dag die vitaminepillen slikken.

Vergeet dus niet je vijf tot negen porties fruit en groenten per dag binnen te krijgen. Het lijkt misschien veel, maar je kunt dit heel redelijke doel bereiken door fruit en groenten op te nemen als tussendoortje, als garnering, als bijgerecht en als maaltijd.