Lopen in het donker

Loop veilig tijdens de donkere wintermaanden!

In de winter betekenen de donkere ochtenden en avonden dat je extra voorzichtig moet zijn met het hardlopen. Het is natuurlijk niet de bedoeling je trainingen te onderbreken alleen maar omdat het winter is. Door het nemen van de hieronder genoemde veiligheidsmaatregelen kan je tijdens de donkere wintermaanden toch blijven hardlopen.

Draag reflecterende kleiding!

Al vele jaren zijn er accessoires op de markt zoals banden voor op de bovenarm en vestjes waarin reflecterende panelen en in sommige gevallen zelfs led-lichtjes zorgen voor extra zichtbaarheid. Er zijn tegenwoordig zelfs compleet reflecterende jacks en shirt op de markt waarmee je 360 graden rondom zichtbaar bent. Een automobilist zal je van een afstand al zien rennen en kan daar al op anticiperen.

Loop tegemoetkomend verkeer tegemoet!

Vooral als er geen trottoir aanwezig is kun je beter het verkeer tegemoet lopen. Zien zij jou niet dan kun je altijd zelf nog bijtijds reageren. Achteropkomend verkeer zie je niet aankomen en bijtijds reageren als een automobilist jou niet opmerkt word dan al moeilijk. Dit geldt natuurlijk ook voor lopen overdag.

Laat de muziek thuis!

Veel hardlopers kiezen er voor om tijdens hun donkere trainingstochtjes te luisteren naar muziek, maar het is beter je iPod of andere muziekdrager dan juist thuis te laten. Zonder dezelfde mate van zichtbaarheid om je heen zul je moeten kunnen vertrouwen op je gehoor om risico's zoals auto's en fietsers beter te kunnen beoordelen. In het donker duurt het even voordat je zintuigen zich hebben aangepast aan de omstandigheden.

Varieer je route

Wij hardlopers willen graag vasthouden aan elke training dezelfde route af te leggen om zo de prestatie tegen je sporthorloge af te zetten. In het donker is het veel beter te variëren zowel de route als de tijd. Dit om gewenning tegen te gaan. Door de afwisseling van een route blijf je alerter omdat je de ronde niet dagelijks aflegt. Concentreren op het verkeer rondom je gaat je dan ook veel makkelijker af.

Meer tips!

Het is altijd handig je mobiele telefoon mee te nemen. Legio redenen waarom dit aan te bevelen is, al was het maar om het thuisfront te laten weten het warme bad alvast vol te laten lopen. Laat thuis weten hoe laat je gaat rennen, welke route je neemt en hoe lang je er ongeveer over gaat doen. Kleed je warm genoeg, maar niet te warm. Drie lagen zijn voldoende.

Welke 3 lagen vraag je je af?

  • thermo shirt
  • functioneel shirt met korte of lange mouw
  • functioneel running jack (al dan niet met windstopper)

Als tight fungeert een goede wintertight al meer dan genoeg