Lopen in de kou

Kledingadvies

Het dragen van verantwoorde sportkleding is voor de loper van belang om onder zoveel mogelijk omstandigheden toch te kunnen blijven lopen.

Vooral als in de herfst de temperaturen dalen stelt de loper zich de vraag hoe hij zich het beste tegen de koude kan beschermen. Het beoordelen van het weer is niet zo eenvoudig: de thermometer geeft slechts de temperatuur aan, maar ook de wind en de vochtigheid zijn van invloed op de manier waarop het lichaam op de buitenlucht reageert. Bij langere duurlopen moet je ook nog met wisseling van de weersomstandigheden rekening houden: blijft het droog, steekt er straks een kille wind op? Steeds moet je opnieuw de juiste afweging zien te maken, ervaring is ook hier de beste leermeester. Door met meerdere dunne lagen de kleding
op te bouwen, kan gemakkelijker op de omstandigheden worden ingespeeld. Bij het warmer kan een of meerdere lagen worden verwijderen.

Naast de eigen ervaring is er een aantal algemene richtlijnen voor een ieder op te stellen

Hoofd

Driekwart van de bij inspanning gevormde lichaamswarmte wordt afgegeven via het hoofd. Een goede muts is voor vele Nederlandse lopers vaak het laatste waaraan wordt gedacht! Een muts bij koud weer spaart energie en voorkomt ziek worden!

Handen

Als de handen eenmaal op temperatuur zijn, zal ook de rest van het lichaam zich sneller aanpassen. Handschoenen zijn er van allerlei kwaliteit, goede (thermo)handschoenen zijn er voor de lange-afstand skiërs (langlaufers c.q. skicrossers) dus ook voor de lopers. Voor minder koude omstandigheden zijn er lichtere lopershandschoenen in de handel. Je kunt ook een paar dunne sokken om je handen doen.

Voeten

Je moet een paar sokken vinden die onder alle omstandigheden (koude, maar ook met warm weer) zorgen voor een goede vochtregulatie. Een combinatie katoen en acryl zorgt meestal voor de juiste warmte- en vochtregulatie en geven minder kans op blaren. Een juiste pasvorm (voldoende elasticiteit) verdient aandacht om blaren te voorkomen.

Verdere lichaam

De aankleding van het verdere lichaam is vervolgens het werken in ‘lagen’. Ondergoed is voor de loper van meer belang dan een oogverblindend trainingspak. Er zijn diverse soorten thermo-ondergoed, gemaakt van vezels die een vocht- en warmteregulerende werking hebben. Het lichaamsvocht moet zoveel mogelijk worden doorgelaten, zodat de huid zo droog mogelijk blijft. Hierdoor zal het lichaam gemakkelijker de juiste temperatuur kunnen behouden. Thermo-ondergoed kan in het voor- en najaar zelfs als buitenste laag worden
gebruikt. Ook als je na de warming-up een windpak uittrekt, zal je in speciaal ondergoed makkelijker je tempolopen kunnen doen. De wind zal minder vat kunnen krijgen op een bezweet lichaam. Shirt en shorts (hardloopbroekje) die je zomers als buitenlaag draagt, kunnen als eerst volgende laag over het thermoondergoed gedragen worden.

Als onderste extra laag (c.q. buitenste laag bij minder koud weer) aan de benen kunnen ook de zogenaamde tights worden gebruikt. Echter vaak zitten de tights te ‘tight’ (te strak) om de loopbeweging voldoende de vrijheid te geven. Vooral in de winter is het nodig niet te strakke, knellende kleding te dragen. Tussen je lichaam en de kledinglagen moet ruimte zitten. De lucht(lagen) vormt een isolerende laag. De iets grovere thermo-kleding als buitenkleding zal net zoveel of meer stroomlijn geven dan de gladde (te) strakke tights.

Over het ondergoed kan afhankelijk van het weer worden gekozen voor een of meerdere bovenlagen. Vaak zal een extra laag rond de maagstreek moeten worden aangebracht.

Regenpakken

De buitenste laag, oftewel het eigenlijke trainingspak, kan afhankelijk van de omstandigheden van verschillende samenstelling zijn. Voor welke samenstelling je ook kiest, ze dient in ieder geval ventilerend te zijn. Je kunt kiezen uit materiaal dat alleen maar wind tegenhoudt. Het klimaat in Nederland vereist dat je ook een trainingspak hebt dat tevens vocht en zelfs regen afstoot. In de handel zijn regenpakken verkrijgbaar met een stof die ‘ademt’ (zoals Gore-tex). Echte ‘waterproof’ kleding zal niet geschikt zijn omdat ze niet ventileert.

Bij het passen van een windpack moet je goed op de pasvorm letten. Veel modellen zijn te flodderig en zullen vooral bij tempolopen belemmerend werken. De betere pakken hebben op de plaatsen waar meer bewegingsruimte nodig is een elastische gedeelte. Maak bij het passen enige ruime bewegingen zoals je ook bij de warming-up zult maken. Ook bij het aanschaffen van sportkleding moet je ervoor zorgen dat de juiste vragen aan de verkoper te kunnen stellen.